Sider

søndag 28. november 2010

Management eller ledelse - om forskjellen, som gjør en forskjell...

Mine foreløpige tanker om moduloppgaven:

 
 Innfallsvinkel: Forskrift om elevvurdering – hvordan implementeres den i skolen?

 Velger enten å bruke “en analyse av et allerede gjennomført prosjekt”, eller “rapport fra planlegging og oppstarting (evt gjennomføring) av et konkret prosjekt”.

 Ser på utviklingsprosjektet; Kompetanseutvikling i individuell vurdering i Odda kommune

 Hva skoleeier i samarbeid med rektorgruppa gjorde: Etablerte et samarbeid med Høgskolen i Lillehammer (Egil Hartberg). Bruker de regionale planleggingsdagene til forelesninger om elevvurdering, samtidig som læringsplattformen fungerer som elektronisk klasserom.

 Var utviklingsprosjektet i tråd med forskningen; ift. ledelsesteori og aksjonslæring?

Etter å ha lest både Anjas og Bjørgs blogginnlegg (begge nevner Kurt Nielsens (2003) artikkel: Om forskellen, der gør en forskel – pædagogisk ledelse er en særlig form for ledelse, i Petersen, Mai-Britt Herløv & Hermansen, Mads (red): Ledelse af skoler og pædagogiske institutioner – er det management?) har jeg finlest Nielsens artikkel i kompendiet, og legger ut en del av hans tanker om ledelse i skolen (hm, må kanskje moderere litt der; det er MIN tolkning av hva som kan være Nielsens tanker). Jeg tror noe av det kan bli med inn i selve moduloppgaven min, også.

Kurt Nielsen (2003) hevder at vi må skille mellom management og (pedagogisk) ledelse, de to går nemlig ut på to vidt forskjellige måter å lede (skolen) på.
Management er den formålsrasjonelle handleformen, en mål-middel-rasjonalitet, en top-down, hierarkisk styring, et subjekt/objekt-forhold, et overordnet/underordnet-forhold av instrumentell karakter, en asymmetrisk sosial relasjon.
Manageren har makt i kraft av sin legale stilling; definisjonsmakt – er reduksjonistisk; anerkjenner ikke lærerens profesjonelle autonomi.
Management er monologisk; autoritativ, påleggende, presis styring mot måloppnåelse – der en tror på forutsigbarhet og beregnelighet; at bestemte handlemåter fører frem til bestemte resultat.

Ledelse, derimot, er nesten det stikk motsatte...;-)

… to be continued;-)


I mellomtiden kan dere se denne videosnutten som sier noe om forskjellen:

Photobucket

3 kommentarer:

  1. Management eller pedagogisk ledelse? Slik jeg leser dette, er det vel ingen tvil om hva som er mest rett for en skoleleder:-) Men samtidig lurer jeg på om man på enkelte områder noen gang med fordel kan prøve å tenke management? Vil demokratisk ledelse alene greie å gjøre kål på "primus interparis" til fordel for den typen skoleleder vi ønsker å se i skolen?

    SvarSlett
  2. Ja, enig - pedagogisk ledelse OG management - finne den rette balansen;-)

    SvarSlett
  3. Ser for meg ut som om utfordringen består i at den enkelte skoleleder må finne sin måte å kombinere/balansere manager-delen og den pedagogiske leder-delen i seg. Det kan ikke alltid være like lett å vurdere hvilken del som egner seg best i den aktuelle situasjonen, ikke alltid en har tid til mye overveielse heller.

    SvarSlett