Sider

søndag 10. oktober 2010

Hvorfor bruke eTwinning? - i Lee LeFevers ånd

Kjell Atle utfordret meg til å lage enkle videoer på norsk, à la Lee LeFevers. Godt mulig at jeg gjør nettopp det, i mellomtiden kan dere få se at jeg har vært influert av LeFever tidligere.

Her er en kort videosnutt som jeg lagde til den årlige eTwinning-konferansen (prisutdelingen), som ble holdt i Sevilla i år.

Oppdraget mitt var å få frem hvorfor en bør bruke eTwinning i skolen, samtidig fikk jeg bare 1 minutt til rådighet (vi var mange land som deltok, og de fleste skulle levere en snutt - som vertsskapet tråklet sammen til en lang).


11 kommentarer:

  1. Hei Eva! Har hatt stort utbytte av å lese innleggene dine. Du har fått meg til å forstå hvordan man kan bruke Wiki i gruppearbeid og situasjoner der elevene skal vurdere hverandre. Dette må jeg få noen på Sørenget til å prøve! Ser fram til mere læring gjennom innleggene dine
    PeJo

    SvarSlett
  2. Eva, jeg er mektig imponert! Veldig artig å lese det du skriver. Jeg har fram til nå fomlet med å lese bloggene til de som er på gruppa mi, men må få lest mer av det de andre studentene skriver. Stå på!

    SvarSlett
  3. Morsom og effektiv kommunikasjon! Utmerket!
    Noen som har latt elevene bruke denne framstillingsformen?

    SvarSlett
  4. Jeg imponeres stadig vekk... Kult. Så enkelt, selv jeg kan klare det. Det er det som gjør det så vanskelig å komme på selv. Vi tenker jo så innviklet.

    SvarSlett
  5. Tusen takk for meget oppmuntrende kommentarer!
    Kjekt å kunne være til inspirasjon;-)
    Og ja, Bjørg - vi låser oss kanskje ofte selv med vår tankegang, men det er da vi kan få en liten kick-off av andres arbeid, til selv å være kreative.
    PS. Glemte å nevne at fokuset på eTwinning-konferansen var nettopp kreativitet (må innrømme at jeg slet litt først med å "komme på noe").

    SvarSlett
  6. Så moro at du er med Eva, du er jo en sjonglør innen IKT. Må bare få si at jeg i min ungdom bodde litt lengre uti Sørfjorden, Grimo, mens far min arbeidet på en dam oppi Skjeggedalen. Men det er uendelig lenge siden.
    Jeg var en tur innom PeJos blogg nettopp, og der så jeg at du tipset om funksjonstaster. Smart og morsomt.

    SvarSlett
  7. Hei, Tor!
    Oi, jøss! En tidligere odding, eller fjording blir det som å regne;-)
    "en dam oppi Skjeggedalen" - det er nå litt av en dam da - når Ringedalsdemningen ble bygget var den for Europas største å regne (ferdig i 1918).
    Regner med at din far var med på vedlikeholdsarbeid eller videre utbygging.
    Jeg må bare replisere og si at min tippoldefar var med på arbeidet å bygge den (håndmakt) i sin tid. Et imponerende stykke arbeid de gjorde i den tiden!
    Og hvis det er noen som ikke visste det; så er altså kraftutbygginga i Tyssedal et av grunnlagene for Industri-Norge - på lik linje med f.eks. Rjukan.

    PS. Må jo også nevne at vi bor i den gamle direktørboligen til Tyssefaldene (her bodde først direktør Ragnvald Blakstad, som har sine initaler på Ringedalsdemningen) - huset ble ferdig i 1917, et år før demningen. Huset har vært direktørbolig helt frem til vi kjøpte det i 2007

    SvarSlett
  8. Hei Eva!
    Leste din kommentar til "Malin i skogen". Du ga henne et godt råd om hva hun kunne skrive om. Jeg reagerte på hennes bilder. Hun har nok "lånt" disse uten tillatelse. Jeg tror det er viktig å minne unge bloggere om åndsverkloven i forhold til hva en legger ut!
    Ønsker deg en fortsatt flott søndag!

    SvarSlett
  9. Du bør fortsette med denne bloggen utover denne modulen Eva! Den er til stor hjelp og inspirasjon for mange studenter og lærere :)

    SvarSlett
  10. kjente ikke til eTwinning, men det ser definitivt interessant ut. Elever som kejnner andre som har relevant informasjon er ofte flinke til å bruke den. Men de kan ha vanskelig med å finne frem til de rette og store hemninger med å ta kontakt. Dette her løser jo den hindringen på en elegant måte.

    SvarSlett
  11. Tusen hjertelig takk for en slik ønskekommentar, Tom! Utrolig inspirerende for meg å kunne være til inspirasjon for andre, hurra!!!

    SvarSlett