Sider

mandag 4. oktober 2010

Det var en gang den 4. basisferdighet...

I dag har jeg lest gjennom ITUs problemnotat: Digital kompetanse: fra 4. basisferdighet til digital dannelse,  datert 10.06.03 (den lå på pc-en min fra forrige gang jeg studerte ved NTNU, nivå 1). Anbefaler dere alle å (re)lese den!
Der oppdaget jeg at det vi nå med selvfølge kaller den femte ferdighet, på den tiden faktisk ble definert som den 4. basisferdighet (lese, skrive, regne).

ITU skriver at de laget problemnotatet på oppdrag fra UFD (Utdannings- og Forskningsdepartementet), og at de særlig skulle uttale seg om "begrepene IKT som fjerde
basisferdighet og digital kompetanse (10.03.03)" (ITU, 2003:4).

Så rart å lese...
Her ligger altså forløperen til den 5. grunnleggende ferdighet, begrepene digital kompetanse og digital dannelse belyses og drøftes.
Det pekes på at det manglet både det ene og det andre ift læreplaner, infrastruktur og systematikk for grunnskole/vgs og lærerutdanning.
ITU nærmest forlanger at det kommer på plass nye læreplaner, bra - og de fikk gehør!

Videre peker de på hvor viktig skolelederen er: "Skoleutvikling med IKT krever endringsvillighet og sterke skoleledere. Effektiv implementering av IKT krever en kritisk gjennomgang av utdanningsinstitusjonenes rammer til timefordeling og faginndeling. Det må skapes tid til erfaringsutveksling mellom lærere" (ITU, 2003:26).
Tar jeg feil når jeg tror at siste setning her er den skolen (lærerne) har sett minst til?

ITU startet med å presentere "Morgendagens skole og digital dannelse - en visjon" - som jeg velger å avslutte innlegget mitt med, så kan dere kanskje se at deler av morgendagen er her, mens noe venter vi fremdeles på. Dere får noen utdrag, resten kan dere lese selv på side 7 i notatet (klikk på bildet):


"I fremtidens skole brukes tekstbehandling, regneark, tegneprogram, grafiske bilder,
digital video, spill og 3D-simulering som en naturlig del av læringsaktivitetene og
når elevene skal vurderes (...) I fremtidens skole respekteres og utnyttes elevenes personlige valg av medier.
Bærbare PC-er, håndholdte datamaskiner (PDA) og mobiltelefoner (med MMS) er
integrert i skolehverdagen, og er samtidig en del av elevenes daglige mediebruk.
Det eksperimenteres i ulike virtuelle verdener, (...) Fremtidens lærer kombinerer faglig kunnskap og digital dannelse og ser
mulighetene i ulike læringsmodeller og varierer bruk av lærestoff og Internett. Den
gode lærer bidrar profesjonelt i forskjellige undervisningssituasjoner (...) og kommenterende bruker av dataspill i læresituasjoner
" (ITU, 2003:7).

FLOTT, ikke sant;-)

4 kommentarer:

  1. Lurer på hva de skriver ti år fram i tid? Ser jo at lærebøkene kommer med nye opplag som er forandret "fordi teknologien har gjort det til en nødvendighet". Vil man definere/redefinere begrepene om basisferdigheter om få år igjen?
    Uansett en spennende iaktagelse Eva :)

    SvarSlett
  2. Dette notatet ble til i "oppkjøringa" til Handlingsplan for digitale kompetanse 2004-2008, med motto "Digital kompetanse for alle" og med det som et hovedmål å gjøre Norge til et ledende land mht pedagogisk bruk av IKT. Det var under Clemet. Etter henne har det vært skralt med sentral politikk på dette området. Neida, jeg er ikke høyremann!

    SvarSlett
  3. Håper at vi om få år kan evaluere egen utvikling de senere år til å være vellykket. Tenker da på utfordringen med å bli en digital kompetent skole og at læremål til enhver tid er helt klare for de fleste elevene i alle timer og i alle fag, og at disse styrer all planlegging og all aktivitet i all undervisning og læring i skolen. En visjonær tanke:-)

    SvarSlett
  4. Det notatet husker jeg godt når du nå trekker det fram- men hadde faktisk glemt det til nå!! Må kanskje gjøre som deg, og se nærmere på det igjen:-)Føler jeg ikke HELT har klart for meg hva digital dannelse går ut på (au! Stygg innrømmelse?) men kanskje en repetisjon kan hjelpe meg litt på vei?

    SvarSlett