Sider

lørdag 9. oktober 2010

Lee LeFever - CommonCraft - All in Plain English

I dag ønsker jeg å dele noen videoer med dere, som jeg synes er greie å bruke når man skal forsøke å forklare hva wiki, blogg eller sosiale medier er. De kan også være nyttige når man selv skal starte opp for første gang med f.eks. en blogg eller wiki.

Lee LeFever, CommonCraft, har en stil som tiltaler de fleste. Enkel engelsk, enkle forklaringer og det hele er som regel unnagjort på ca 3 minutter.












CommonCraft produserer ikke bare videoer som forklarer hvordan man bruker ulike Web 2.0 verktøy.
Helt til slutt tar jeg derfor med en liten snutt som forklarer oss valgprosessen i det amerikanske presidentvalget. Kanskje en ide å bruke i klasserommet;-)



Ønsker dere å se mer av CommonCrafts videoer, gå til:
http://commoncraft.com

5 kommentarer:

  1. KOrtfattet, enkelt og lettforståelig. Særlig for folk som er fortrolig med engelsk. Ikke alle er det. Hvorfor ikke alge norske versjoner, Eva?

    SvarSlett
  2. Aha, du gir meg en utfordring her;-) Godt mulig at jeg tar den!
    Jeg laget forresten en copy-cat i forbindelse med en av de årlige konferansene (prisutdeling) for eTwinning, men da med temaet hvorfor bruke eTwinning (fikk bare 1 minutt på meg), så jeg kopierte LeeFevers stil, og la til hurtigspeed på videoen.
    Kanskje jeg skulle laste den opp hit;-)

    SvarSlett
  3. Eg lånte ein av videoene for å legge den ut på min side. Du lærte meg korleis eg skulle gjere det med ein annan video, så eg måtte prøve det ein gong til. Fekk det til, men den ble litt stor og eg fann ikkje ut korleis eg kunne gjere den mindre. Kanskje du har ei oppskrift?

    SvarSlett
  4. Jepp, råd har jeg - se f.eks. på min kommentar hos Sissel (innlegget Vaskemaskin) - men nå vil jeg også legge det inn som kommentar til deg, slik at du kjappere oppdager svaret mitt;-)

    SvarSlett
  5. Så fint å se disse videosnuttene, Eva. Det er jo så himla enkelt når man bare blir klar over hva verktøyet faktisk kan gi. Det jeg kanskje må utfordre meg selv på er å legge ut filmsnutter/videoer på egen blogg slik som Vibecke nå har gjort. Det gjør jo bloggen så mye mer spennende:-) Dette har jeg lite erfaring med må jeg innrømme.

    SvarSlett