Sider

lørdag 4. september 2010

Den som leter, skal finne...

Så enkelt det er å ramle over ting du (ikke visste at du) har bruk for, sa Kjell Atle på samlingen vår. Han viste da til all den surfingen, tilfeldigheten eller hyperteksten som bringer oss att og fram, og ut i det store (kaotiske) web-universet.

Nå skal jeg innrømme at det var ikke helt tilfeldig at jeg ramlet over nedenstående prosjektoppgave, jeg googlet "krav til digital skoleleder" for å se om jeg kom over noe interessant, og vips; en aktuell slideshare; Skoleledere gjør det digitalt mulig - skoleledelse i en digital tid (etter først å ha fått frem en slideshare fra Marit Aas - UiO; K4 Skoleledelse, og deretter klikket på en av de mange som slideshares som kom som forslag - takk, kjære smarte Internett)!

Det som gjør at jeg vil dele mitt funn med dere, er tosidig:
1. Den gir meg en mulighet til å teste ut nye digitale måter å publisere tekst på (embedde slideshare) i bloggen min (typisk lørdagskveld-agenda; lek og lær).
2. Den refererer til SkoleMentor (eller ITU-Mentor), og forfatterne er forbauset over at så få skoleledere i Hedmark /Oppland kjente til den (prosjektoppgaven er fullført mai 2010, og antageligvis skrevet fra tidlig vår 2010). De skriver at: "Av de fire skolelederne som har kjennskap til verktøyet er det tre av disse som har brukt kartleggingsverktøyet på sin skole" (http://www.slideshare.net/heiode/skoleledere-gjr-det-digitalt-mulig-skoleledelse-i-en-digital-tid, slide 33).

Jeg føler meg derfor priviligert som nå faktisk kjenner til (har hørt om) SkoleMentor, og det FØR jeg evt. blir en skoleleder (og jeg lover at jeg ALDRI mer skal blande sammen ITU Monitor med ITU Mentor)!

Kan det virkelig være tilfelle at kun 3-4 skoleledere kjente til/hadde testet ut verktøyet, spurte jeg meg selv etter å ha grunnet på dette en stund? I så tilfelle, er det virkelig alarmerende!

Jeg gikk derfor grundigere gjennom teksten og tallmaterialet som presenteres, og fant ut at enten har forfatterne gjort en grov regnefeil, eller så har de oppgitt feil i diagrammet.
De skriver nemlig at de sendte undersøkelsen til 260 skoleledere i de to nevnte fylkene, hvorav 125 svarte. Talldiagrammet tilhørende SkoleMentor (ITU Mentor), viser at 22,4 % har svart at de kjenner til verktøyet - og det tilsvarer faktisk 28 skoleledere (les slide 32 og 33). Jeg velger derfor å tro at her er diagrammet korrekt, og kommentaren i etterkant feil

Nå skulle jeg selvsagt ha kreditert forfatterne av denne teksten (slidesharen), men det faller seg litt vanskelig. Forsiden er nemlig ikke lagt inn, så det nærmeste jeg kommer noen identifikasjon er fra innledningen der forfatterne oppgir at de er en gruppe på tre medlemmer som skriver dette som prosjektoppgave ved årsstudiet organisasjon og ledelse ved Høgskolen i Hedmark, avd. Rena.
I tillegg har jeg publiserer (slideshare) Heidi D (samt lenke ovenfor til hvor jeg fant slidesharen).
Jeg klikket derfor på hennes nick/profil på slideshare, og fikk vite at hun er allmennlærer og IKT-veileder, lokalisert; Elverum - men i tillegg fikk jeg da se andre slideshares (Hvordan legge til bilde i blogg) som hun hadde publisert. Da var ikke veien lang for å finne ut at hun heter Heidi Ødegaard Dølbakken (hun hadde nemlig tatt en skjermdump da hun var innlogget i Elverumsportalen). Vi legger alle igjen elektroniske små spor etter oss;-)

1 kommentar:

  1. Hei Eva!
    Dette var et meget interessant funn! Vel, det er nok mange skoleledere som kan for lite om IKT, Mentor og Monitor. Jeg er ikke så overasket sett i lys av egne erfaringer fra tidligere organisasjoner jeg har kjennskap til. Det er uansett et svært interessant fagfelt vi er midt oppe i, et fagfelt som endrer seg radikalt fra år til år. Når det gjelder IKT i skolen er det nærmest som å "gjete Kongens harer". Ingen vet hvor de hopper, men vi bør være i stand til å være med på utviklingen. Her er jo SkoleMentor nyttig i kartleggingen av egen organisasjon.

    SvarSlett