Sider

mandag 6. september 2010

Hva vektlegger (ikke) andre institusjoner for utdanning av skoleledere?

I min nysgjerrighet etter å finne alternative måter til å bidra til informasjon på min blogg på, søkte jeg etter skoleleder og podcast (fremdeles lek-og-lær-utgangspunktet mitt). Da kom jeg raskt frem til at BI, som også har masterprogram i skoleledelse (de har visstnok, som en av fire, vunnet anbudet om å lage master for den nasjonale rektorutdanningen), hadde et par podcaster på pensumlista si. Så da må jeg jo bare låne den ene av dem her;-) Men først en henvisning og to:

http://www.bi.no/Deltid/Kurs-og-programmer/Skoleledelse/Masterprogram/Lederskap-i-skolen/

På deres litteraturlista følgende henvisning:

Hanushek, Eric. 2006. Making Schools Better: a conversation with Eric Hanushek, Econtalk 24. juli 2006.. (Podcast – kan lastes ned direkte fra http://files.libertyfund.org/econtalk/Hanushekeducation.mp3)

Nå kunne dessverre ikke denne legges inn som podcast direkte i Blogger, da Blogger ikke har egen funksjon for dette (kun for insert bilde/video), så da må jeg altså først lage en podcast (eller bruke en mp3-fil), for så å laste den opp på f.eks. Archive.org og kopiere embed-koden derfra - det får bli en annen dag, eller kveld - ved nærmere ettertanke så bør jeg faktisk først innhente tillatelse til å republisere selve podcasten til Hanushek (men det skal være helt greit å lenke, slik som jeg gjør her), hm, jeg får nok heller lage mine egenproduserte podcaster.

By the way: Etter en kjapp skanning etter hva som vektlegges på BIs studium, på jakt etter IKT-relatert innhold, fant jeg at de "nevner IKT i en sammenheng", på ett av de fire årene - Læring, læringsteorier og IKT i skolen, bra!
Men til min forskrekkelse oppdaget jeg at de oppgir under overskriften Dataverktøy at det: "Benyttes ikke særskilt i dette kurset" (http://www.bi.no/Deltid/Kurs-og-programmer/Skoleledelse/Masterprogram/Lederskap-i-skolen/, lastet ned 5.9.2010). Skrekk og gru, går det an? Jeg er jammen glad for at jeg går på NTNU;-)

1 kommentar:

  1. Din observasjon når det gjelder BI og digital kompetanse for skoleledere gjelder sannsynligvis ikke bare denne institusjonen. BI ble i fjor godkjent som leverandør av den statsfinansierte rektorutdanningen (30 stp) som skal kunne inngå som del av en mastergrad. Det ble også UiO, UiB og Norges handelshøgskole. I år kom også NTNU og Høgskolen i Oslo med. Så vidt jeg vet, er vi de eneste som så langt har lagt spesiell vekt på utvikling av skoloeledernes digitale komeptanse. Slik jeg ser det, gjenspeiler dette at utfordringer knyttet til 5. grunnleggende ferdighet har kommet noe i bakgrunnen i det siste.

    SvarSlett