Sider

tirsdag 7. september 2010

Så kommer min stemme frem...

For et par dager/innlegg siden var jeg innom slidesharen til Heidi D m/kompanjonger. På deres litteraturliste fant jeg en rapport skrevet av Marit Synnevåg (som Kjell Atle sa; det kan være lurt å se på andres litteraturlister), som jeg valgte å titte nærmere på. Det var selvsagt tittelen som først "dro meg inn"; Skoleledelse i en digital tid. Kartleggingsrapport (2007).
Den kan dere forøvrig finne frem her: http://www.microsoft.no/div/files/education/Skoleledelse%20_i_en_digital_tid.pdf, hentet 6.9.2010.

Jeg siterer først fra rapportens hovedsammendrag (s 5):

"Hovedkonklusjonen i denne kartleggingen er at relevante kompetanseutviklingstiltak/ etter- og videreutdanningstilbud, forskningsprogrammer, utviklingsprosjekter og andre aktuelle initiativ knyttet til skoleledelse i grunnopplæringen, i liten eller ingen grad, synes å integrere eller kople inn digitale utfordringer" (Synnevåg, 2007, s 5).

Etter verdens kjappeste scrollelesning av 40 sider, oppdaget jeg noe morsomt (i alle fall i mine øyne og ører) - den pekte nemlig bl.a. på at en viss institusjon (som jeg var innom i forrige innlegg) hadde et visst forbedringspotensiale når det kom til skolelederutdanning og digitale grunnleggende ferdigheter eller digitale utfordringer. "Kompetanseutvikling knyttet til skoleledelse synes å være for frakoplet de digitale utfordringene som en fremtidsrettet skole må forholde seg til" (Synnevåg, 2007, s 5).

Den visse institusjonen hadde altså i 2007 omtrent ingen ting i sin modulinformasjonstekst vedrørende IKT i skolen, men som de nå altså har fått på plass (jfr. forrige innlegg) i sin reviderte studieplan. Synnevåg tok i sin tid direkte kontakt med ledelsen i BI for å få en uttalelse i forhold til deres manglende digitale fokus - vil du vite hva hun fikk til svar?
I så tilfelle kan du lytte til min podcast nedenfor - og orker du å høre gjennom alt, så blir jeg veldig glad dersom du kan svare på mitt spørsmål helt til slutt (jeg endte nemlig opp med å finlese siste del av rapporten, og fant en opplysning jeg ikke var klar over...):

4 kommentarer:

  1. Har ikke hatt anledning til å følge lenkene dine ennå pga andre gjøremål,men det kommer. Marit Synnevåg ble for noen år siden mye brukt både av departementet, ITU og Microsoft. Meget dyktig og effektiv konsulent.

    SvarSlett
  2. Så har jeg endelig fått hørt podcasten din, Eva. Første gang at noen har integrert podcast i bloggen sin. Utmerket!

    Joda, jeg kjenner til IT's learnings opplegg for skoleledere. De har blant annet vært aktive i Buskerud og et par andre fylker (som jeg ikke husker). Det er ikke småfolk de har hatt med seg: Arne Krokan fra NTNU, og Wim Veen (!) fra Delft. Ingen ringere!

    God helg!

    SvarSlett
  3. Hei, Eva

    Jeg har multitasket i flere timer rundt bloggen din i dag. Fulgt lenker, latt meg imponere over Tyssedal skole og inspirere av dine Appser for alt. Jeg har fått lyst til å lære noe om det meste. Men altså: Du sier at 300 skoleledere har vært med på Itslearnings ikt for skoleledere?
    I 2007 tok jeg den modulen vi holder på med nå. Kjell Atle var den glimrende og motiverende foreleser da som nå... Forstår jeg det riktig, eller er det noe helt annet du egentlig sikter til??? Om det er riktig forstått, kan jeg godt fortelle hvordan vi jobbet??

    SvarSlett
  4. Tusen takk for kommentar, Bjørg! Oi, så du var altså en av dem - ja, jeg er interessert i høre litt mer om med hva og hvordan dere jobbet:-)

    SvarSlett