Sider

søndag 26. september 2010

Det finnes en App for alt!

Det var ikke meningen at jeg skulle poste enda et innlegg i dag, men heller konsentrere meg om å kommentere gruppas blogger (tror dere synes det er ålreit å få kommentarer). Interessant å lese hva dere skriver, lærerikt og inspirerende! Og ofte fører det meg på veier jeg ikke ante fantes;-)

Hannes blogg førte meg akkurat til en ny App (lite, nedlastbart program/verktøy til iPhone):
Hvordan få dårligere møter

Hvordan havnet jeg der, lurer du kanskje? Jo, jeg startet med å ta fatt i Hannes kommentar om at hun hadde sett på IKT som et nødvendig onde (mens jeg ser på det som et gode) - det medførte at jeg ville google "IKT et nødvendig onde", og havnet på en lenke som har overskriften:
Multitasking - et nødvendig onde - og jeg tenker; nødvendig gode, effektivt, rasjonelt;-)

Her innledes det med følgende spørsmål:
"Er multitasking til det beste eller det verste for høy produktivitet og arbeidsglede blant kunnskapsarbeiderne? ".

Det vises til forsøk som er foretatt i USA for å teste dette.
Testene viser at de som har høy grad av multitasking skårer dårligere enn de med lavere grad.
Jeg må innrømme at jeg tror jeg ikke tilhører "lavere grad"...

Videre i artikkelen (eller rettere sagt; reklamen) blir psykolog Atle Roness sitert: "ADHD på jobben", gulp - det fikk meg til å erindre kommentarer fra kollegaer, vedrørende mitt nokså høye tempo...

Firmaet, som kaller seg PEP, har altså funnet seg en nisje, kan en vel si; de kan hjelpe særlig kunnskapsarbeidere å filtrere bort mental støy/deler av sin multitasking, til fordel for singletasking = få unna 1 oppgave om gangen, noe de hevder gir bedre kvalitet (ikke vanskelig å være enig i det - det hender jeg tar med deler av jobben hjem, for å sitte nikonsentrert i fred og ro uti de små timer!).

Etter å ha lest artikkelen, fant jeg ut at jeg ville vite mer om hva PEP er. Og gikk til pep.no. Her lyste følgende mot meg: STRESS? PRESS? FOR MANGE UFERDIGE OPPGAVER? (nei på første, ja på to sistnevnte). PEP står altså for the Personal Effenciency Program, og er (hurra) et treningsprogram (hm, trenger jo ikke være digitalt, forresten..., modererer mitt hurra).
Og der var også her jeg oppdaget det jeg nå vil sjekke ut; iPhone App (på menyen langt til høyre):


Angående denne App-en. Nå vil jeg selvsagt ikke ha dårligere møter, så det har også PEP tenkt på (i samarbeid med spredet.no); Hvordan få bedre møter, så den App-en laster jeg selvsagt også ned.

Mulig at jeg blogger om min nytte (evt. unytte) av disse App-ene;-)

2 kommentarer:

  1. Kan ikke si at du står fram som særlig ineffektiv i utgangspunktet, Eva...Har ikke sett deg i det daglige, men her på nettet er du høyt og lavt med gode rås og interessante innspill. Flott at du følger opp bloggene til andre! Ellers blir blogging lett en ensom affære. Synes dette med hvordan få dårligere møter er en morsom vri på all denne bli-mer-effektiv-til-alt-litteraturen som strømmer over oss, - mest fra den andre siden av Atlanteren, har jeg en mistanke om

    SvarSlett
  2. Hei Eva:-)

    Fryktelig artig å se gjennom bloggen din, men føler meg selv som "nyfødt" i forhold til nivået du her viser til. Jge får summe meg og komme tilbake med en mer faglig kommentar etterhvert:-)

    SvarSlett